Hej! Du använder en gammal webbläsare

Vårt kök

All vår mat lagas på plats från grunden av vår egen kock i vårt kök. Vi har bra råvaror och strävar efter att använda så mycket ekologiska livsmedel som möjligt. I enlighet med vår strävan för en hållbar utveckling serveras vegetarisk lunch en till två dagar i veckan. Vi är sockersmarta, vilket innebär att vi minskar tillsatt socker i vår kost.

Foto: Mostphotos

Vi erbjuder olika sorters frukter två gånger om dagen. Det är viktigt att barnen fyller på sitt energiförråd och får njuta av god frukt som bidrar till att ge kosten en bra balans.

Basmatsedelns menyförslag utarbetas av en matsedelsgrupp bestående av kökschefer och kockar från olika kök samt kommunens koststrateg. Våra goda, omväxlande och säsongsanpassade menyförslag sätter en lägstanivå för vår matsedelsstandard och kvalitetssäkrar måltidsverksamheternas uppfyllelse av den nya skollagens lagkrav om näringsriktiga skolmåltider.

Specialkost och allergier

Köket serverar specialkost utifrån medicinska skäl och vår kökspersonal går regelbundet på utbildning inom ämnet.

För barn som är allergiska behövs dels en blankett lämnas in tillsammans med läkarintyg. Vi serverar aldrig nötter eller mandlar. På grund av att några barn har allvarliga allergier är det inte tillåtet att ta med något ätbart till förskolan.

Ladda ned blankett för specialkost i grå ruta.

Senast uppdaterad: 7 november 2022